Om krig i kunsten
7.oktober angrep Hamas staten Israel. 13.oktober ble låten Diaspora-tårer sluppet. Seks dager senere. Hva har de to hendelsene med hverandre å gjøre?
Først og fremst må vi starte med å definere hva diaspora betyr. SNL definerer ordet slik: ”Diaspora er opprinnelig en betegnelse på jødenes spredning blant andre nasjoner, men brukes i dag også om andre folkegrupper som bor fjernt fra sine opprinnelige hjemland, holder sammen og pleier sin opprinnelige kultur.” Bare navnet på låten har en mening ved seg altså.
Låten Diaspora-tårer er produsert av John Olav Nilsen og Nordsjøen. Et band fra Bergen. Eller som John Olav Nilsen sa i et intervju til programmet ”Stjernepose” på P13 tidlig i november; ”Du har bare ett godt band i deg, så eg vil ikkje kalle dette et band”. Nordsjøen blir aldri som John Olav Nilsen og Gjengen, hans ”eneste” (og beste) band.
Diaspora-tårer, en uannonsert låt, publisert i en tid preget av grusomme elendigheter i Gaza, som treffer rett i kjernen av problemet. Denne rolige, triste og sårbare låten, med deilig gitar passer fint inn i samlingen poeten John Olav Nilsen har bygget opp gjennom årene som artist. Bare se her:
"Huset står men landet e solgt
Huset står men strømmen e gått
Huset står men bunnen e nådd"
Befolkningen i og rundt Gaza mister hjemmene sine. I Gaza har de verken strøm eller internett. Sivile dør. Barn drepes. Hus blir til ruiner og jevnes ut med jorden. Bunnen er faen meg nådd. Vi må opp å nikke. Løfte blikket og begynne og sikte.
Jeg tviler sterkt på at John Olav prøver å oppfordre til krig med disse ordene. Jeg vil heller si han ønsker vi skal løfte blikket og rette søkelyset mot det som skjer. Mot alle krigsforbrytelsene som skjer, dag ut og dag inn. Sikkert ikke bare i Gaza, men den generelle grusomheten som hviler over menneskeheten og som har gjort det siden tidenes morgen.
Det finnes dog dem som må rette blikket for å sikte, for de er soldater på jobb. Det neste spørsmålet er nå hvordan han klarte å komme med rett sang til rett tid? At hans nyeste album var rett rundt hjørnet og skulle slippes 27.oktober er nok en viktig faktor, låtene var vel klare. Men samtidig forteller John Olav i det samme Stjernepose- intervjuet at han skriver sangtekstene sine dagen før de skal spilles inn i studio. Kan det være det han har gjort med Diaspora- tårer? Laget en dagsaktuell låt på få dager? Eller var låten ferdig innspilt allerede da, og så ble den bare sluppet uplanlagt, men kamuflert som et planlagt sjakktrekk.
Poenget består, uansett hvordan låten ble til. Den ble sluppet i en
tid der den snakker for seg selv.